Helsinki Design Week (HDW) on Pohjoismaiden suurin muotoilu- ja arkkitehtuurifestivaali, joka tuo yhteen designin ystävät eri puolilta maailmaa. Tänä vuonna Niini oli mukana luomassa tapahtumakokonaisuuden näkyvyyttä laadukkaiden painotuotteiden avulla. Haastattelimme Luovi Productionsin ja tapahtuman ohjelmajohtajaa Anni Korkmania, joka avasi, miten huolellisesti suunnitellut materiaalit voivat vahvistaa brändiä ja luoda unohtumattoman kävijäkokemuksen.
Visuaalisen ilmeen merkitys
Helsinki Design Weekin visuaaliset elementit ovat yksi sen tunnistettavimmista kulmakivistä. Korkmanin mukaan brändi-ilme ja sen johdonmukaisuus ovat erityisen tärkeitä festivaalin viestinnässä:
“Visuaalinen ilme on meille todella tärkeä, ja siihen panostetaan paljon. Viestinnässä tuomme esiin paitsi Helsinki Design Weekin oman, tunnistettavan brändin, myös vuosittain vaihtuvan visuaalisen teeman”
Vuoden 2024 vaaleanpunainen “Pinnan alla” -vuositeemasta inspiroitunut ilme oli helsinkiläisen suunnittelijan Lars Högströmin käsialaa. Högströmin kädenjälki näkyi vahvasti sekä tapahtuman viestinnässä sosiaalisessa mediassa että paikan päällä käytetyissä materiaaleissa, joissa hänen suunnittelemansa elementit loivat festivaalille ainutlaatuisen ja mieleenpainuvan ilmeen.
Kuvat 1-2: Helsinki Design Weekin työpajat ja visuaalinen ilme: painotuotteet, julisteet ja viirit luovat inspiroivan ympäristön luovalle yhdessä tekemiselle. Kuvaaja: Justus Hirvi / Luovi Productions
Niinin valmistamat painotuotteet, kuten kyltit, julisteet, tarrat ja viirit, olivat tärkeässä roolissa Helsinki Design Weekin ilmeellä ja suuntasivat kävijöitä tapahtuma-alueella. Open Studios -tarrat ohjasivat vierailijat inspiroiviin työhuoneisiin, ja Design-, Print- ja Little Market -opasteet helpottivat liikkumista Kaapelitehtaalla.
Kestävästi suunnitellut ja valmistetut painotuotteet ovat keskeisiä paitsi visuaalisen ilmeen luomisessa, myös ympäristövaikutusten vähentämisessä ja pitkäjänteisen suunnittelun tukemisessa. Näillä elementeillä on mahdollisuus toimia monivuotisina ja tunnistettavina osina tapahtuman brändissä.
“Suunnittelemme ja painatamme tuotteita vuosittain harkitusti ja suosimme hyväksi todettuja, monivuotisia näkyvyyselementtejä”, Korkman kertoo.
Tapahtuman painotuotteet saivat positiivista palautetta kävijöiltä, jotka halusivat ostaa esimerkiksi julisteita suoraan tapahtumapaikoilta. Korkman iloitsee, että Helsinki Design Weekin julisteet elävät myös tapahtuman jälkeen: “On hauska ajatus, että HDW-julisteita löytyy helsinkiläisten kodeista ja työhuoneilta.”
Kuvat 1-3: Helsinki Design Weekin monipuolinen ohjelma: Open Studios -vierailut, ulkoilmatapahtumat ja värikkäät työpajat kaikenikäisille osallistujille. Kuvaaja: Justus Hirvi / Luovi Productions
Sujuva yhteistyö Niinin kanssa
Yhteistyö Niinin kanssa sai Luovi Productionsilta kiitosta. Korkman korostaa, että painotuotteiden laatu ja toimitusten aikataulutus olivat erinomaisia, ja myös muutoksiin reagoitiin nopeasti ja joustavasti.
Helsinki Design Week ei ollut Niinin ja Luovin ensimmäinen yhteinen projekti. Keväällä toteutettiin Fiskars Village Art & Design Biennalen painotuotteet, joissa onnistuttiin yhtä lailla erinomaisesti. Molemmat projektit todistavat, kuinka huolellisesti suunnitellut ja laadukkaasti toteutetut painotuotteet voivat merkittävästi parantaa tapahtuman näkyvyyttä ja kävijäkokemusta.
Painotuotteet eivät ole vain käytännöllinen osa tapahtuman järjestämistä – ne luovat tunnelmaa, rakentavat brändiä ja tekevät pysyvän vaikutuksen. Helsinki Design Weekin ja Niinin yhteistyö on loistava esimerkki siitä, miten yksityiskohtiin panostaminen voi tehdä tapahtumasta unohtumattoman.
Helsinki Design Week (HDW) järjestettiin 6.–15.9.2024. Vuosittain pidettävä tapahtumakokonaisuus tarjoaa monipuolisen ohjelman esitellen suomalaista muotoilua ja arkkitehtuuria eri puolella Helsinkiä. Ohjelmistossa on vuosittain yli sata tapahtumaa.