Sukelsimme helsinkiläisen urheiluseura IFK:n maailmaan. HIFK:n markkinointi- ja vastuullisuusjohtaja Raakel Koittola korostaa, että painotuotteet eivät ole tylsiä paperilappuja vaan todellisia brändin vahvistajia.
IFK käyttää toiminnassaan ja tapahtumissaan erilaisia painotuotteita aina tarroista ja kutsuista esitteisiin ja muihin mainosmateriaaleihin.
”Painotuotteiden rooli IFK:n tapahtumissa on merkittävä, sillä ne heijastavat brändin arvoja ja tyylikkyyttä”, Koittola kertoo. Laadukkaat painotuotteet ovat siis ehdottomasti valttia!
Otetaan hetkeksi hieman vakavampi sävy. Urheiluseuran ja sen tapahtumien markkinoinnissa on pelattava reilua peliä. Kohderyhmän tunteminen, brändin yhtenäisen viestinnän varmistaminen ja digitaalisen markkinoinnin hyödyntäminen ovat kaikki tähdellisiä asioita. Sekä ietenkin nykypäivänä on todella tärkeää, että, noudatetaan kaikkia sovellettavia markkinointilakeja ja -säädöksiä, kuten GDPR:ää ja kuluttajansuojalakia. IFK:lle on selvää, että toimitaan aina hyvän maun mukaisesti – erityisesti kun lapset ovat yksi tärkeä kohderyhmä.
Kuva: HIFK/Riku Laukkanen
Tehokkaita painotuotteita
Mutta takaisin asiaan eli toimiviin painotuotteisiin!
”Yksi tehokas tapaus, jossa painotuotteet ovat olleet avainasemassa oli pelaajien päiden tulostaminen viime kauden pudotuspeleihin ” muistelee Koittola. Voitte vain kuvitella, miten monta hymyä levisi katsomossa pelien aikana.
Kaudella 2022–2023 IFK juhli huikeaa 125-vuotista taivaltaan. Juhlavuoden toteutuksissa painotuotteet olivat keskiössä ja niiden avulla käytettiin brändin historiaa täysin uudella tavalla. Näillä luovilla ratkaisulla onnistuttiin viestimään brändin arvoja tehokkaasti. Erityisesti juhlapeleissä toteutettu valokuvanäyttely oli ikimuistoinen.
Onnistunut yhteistyö Niinin kanssa
IFK:n ja Niinin yhteistyö on kestänyt jo yli 5 vuotta. Koittola kertoo yhteistyön olevan ollut miellyttävää ja antoisaa.
”Meillä tapahtuu usein ja nopeasti, joten tarvitaan välillä ihan päivän, kahden varoitusajalla uusia juttuja tai tuotteita. Niinin osaava henkilökunta on ollut aina aivan upeaa ja pystynyt reagoimaan todella nopeasti meidän tarpeisiimme. Meille on todella tärkeää, että saamme hyvää palvelua – tässä yhteistyössä se todella toimii ”, Koittola kehuu.
Painotuotteet ovat siis edelleen tärkeä osa markkinointia. Ne eivät ole vain paperia ja mustetta, vaan mahdollisuus heittää seuran viesti yleisön silmille ja saada heidät haltioitumaan. Kun yhdistetään painotalon ja urheiluseuran rakkauslajiin, niin voikin syntyä jotain taianomaista.