Niini ja MLL on tehnyt yhteistyötä jo pidempään. MLL UP -tapahtumassa olimme mukana nyt toista kertaa.
MLL UP on MLL Uudenmaan piirin hyväntekeväisyysmuotinäytös, joka täytti tänä vuonna 10 vuotta. MLL UP -muotinäytöksen avulla kerätään rahaa MLL Uusimaan Perhekummitoimintaan.
“Perhekummitoimintaa tarvitaan, koska ympärillämme on paljon yksinäisyydestä kärsiviä lapsiperheitä, MLL Uudenmaan piiri rekrytoi ja kouluttaa vapaaehtoisia Perhekummin tehtävään eli vanhemman tueksi ja perheen kanssakulkijaksi,” Katariina Parikka kertoo.
Katariina Parikka on toinen tapahtuman tuottajista ja pitkän linjan markkinointi- ja PR-alan ammattilainen. Muotinäytöksessä nähdään julkisuudesta tuttuja henkilöitä ja kaikki ovat mukana pro bonona. UP viittaa sekä esille tuloon ja lavalle nousemiseen sekä tietysti Uudenmaan Piiriin.
Yksin ei jaksa
Katariinan lisäksi tapahtuman toisena päätuottajana on muodin ja kauneuden moniottelija Juri Silvennoinen. Katariina itse on ollut mukana MLL Upin tuotantotiimissä kahdeksan vuotta.
“Minulla on markkinointi- ja PR-tausta ja tulin aikanaan mukaan kehittämään tapahtumaa suuremmaksi ja ammattimaisemmaksi.”
Perhekummi tuo iloa ja tukea perheelle ja on tärkeä tukihenkilö sekä vanhemmille että lapsille. Katariinasta huokuu, että hän suhtautuu MLL UP -projektiin intohimolla. Parikka kertoo perhekummitoiminnan tärkeydestä näin:
“Lapsiperheiden asia ja perheiden hyvinvointi on lähellä sydäntäni. Monet vanhemmat kärsivät yksinäisyydestä ja jaksaminen pienten lasten kanssa voi olla haastavaa. Kaikilla ei ole sukua tai ystäviä lähellä. Jokainen pienten lasten vanhempi tietää hyvin, että yksin ei jaksa. Rinnalla kulkeva perhekummi tuo iloa ja tukea ja on monesti todella tärkeä tukihenkilö sekä vanhemmalle että lapsille. Kun vanhempi voi hyvin, myös lapset voivat hyvin.”
Värillä ei ole väliä, kunhan on pinkkiä
Toimitimme tapahtumaan julisteet ennakkomainontaan, backstage-passit ja käsiohjelmat. Tapahtumamateriaalit on vastuullisuusperiaatteen mukaisesti suunniteltu ja tehty ajattomiksi, jotta materiaaleja voidaan hyödyntää myös seuraavana vuonna.
“Niini tuotti tapahtumamme keskeisimmät printtimateriaalit. Yhteistyö oli erittäin sujuvaa ja nopeaa, tapahtumien luonteeseen kuuluvat viime hetken muutokset sujuivat erittäin joustavasti ja nopeasti.”
“Viimeiset muutokset annoin tietysti edellisenä yönä ja aamulla kaikki oli painovalmista.”
Tapahtumamateriaalien tarkoitus ei ole pelkästään olla kivannäköisiä, vaan niillä voi olla myös keskeinen rooli esimerkiksi tapahtumaturvallisuudessa. Painotuotteiden merkitys tapahtumasuunnittelussa on moninainen.
“Tapahtumamme on muotinäytös ja katsojat tarvitsevat käsiohjelman, jotta näytöstä on helpompi seurata. Onnistunut printtituote on myös tärkeä osa brändäämistä ja siitä jää osallistujille konkreettinen muisto.”
Muotinäytöksen takahuoneessa käy kova vilinä, esiintyjiä ja malleja on paljon. Takahuoneen suuren henkilömäärän ja turvallisuuden vuoksi kaikki takahuoneeseen tulijat saavat back stage -passin. Passin avulla voidaan kontrolloida takahuoneen liikennettä. Katariina kertoo, että ns. bäkkäripassilla on oma roolinsa myös markkinoinnissa:
“Mallimme myös kuvaavat niitä paljon someen muistoksi tapahtumasta.”
Laadukkaat tuotteet kestävät käyttöä ja siten vuosittaisen tapahtuman materiaaleista ei tule kertakäyttöisä.
“Niinin tuotteiden laatu on ollut erinomainen.”