Asteletko yrittäjyytesi ensimmäisiä askeleita? Paljon on tapahtunut, että olet päässyt tähän pisteeseen ja paljon tulee varmasti vielä tapahtumaan. Yrityksesi on nyt totta ja olemassa, mutta se ei kuitenkaan pelkästään riitä. Se pitää saada olemaan olemassa myös tuleville asiakkaillesi.
Markkinointi on aloittavan yrittäjän yksi tärkeimmistä ponnahduslaudoista, mutta usein myös se, mikä meinaa jäädä loistavan liikeidean jalkoihin. Markkinointitapoja on useita erilaisia ja kaikkien tavoite on sama: näkyvyys oikeille ihmisille oikeaan aikaan. Muista, että kaikesta ei tarvitse selvitä yksin, vaan yritystoimintaa tukevia palveluita kannattaa hankkia myös ulkopuolelta. Lue blogista millaisia painotuotteita voi käyttää apuna saadaksesi yrityksesi näkyviin!
Näy – ja olet olemassa
Näy, näy ja näy! Eri online-kanavissa näkyminen on tärkeää, mutta älä keskity vain siihen. Näy myös fyysisesti. Yrittäjyyden alussa brändillinen mainonta eli yrityksen tunnettuuden kasvattaminen ja vahvistaminen on tärkeimmässä roolissa. Vaikka digimarkkinointi haukkaa mainonnasta nykyisin suuremman palan, on ns. offline-mainonnalla eli printtimainonnalla iso merkitys tunnettavuuden kasvattamisessa. Offline-mainonta pitää sisällään mm. printtimainonnan (lehdet, esitteet, käyntikortit), suoramarkkinoinnin (postitukset asiakkaille), eri tapahtumissa (messut, festarit) tapahtuvan mainonnan ja ulkomainonnan (teippaukset, tienvarsitaulut, bussipysäkit), sekä erityisesti kivijalkayrityksille tärkeän näyteikkuna- ja myymälämainonnan.
Tehokkainta on käyttää näitä kaikkia mainontatapoja yhdessä, mutta aina voi myös edetä hiljalleen, aloittaen vaikkapa vain suoramarkkinointipostituksella tai käyntikorteilla. Osaava painotalo auttaa sinua materiaalien suunnittelussa ja suunnitelmien toteuttamisessa!
Tarrat ja ikkunateippaukset
Mikäli yritykselläsi on kivijalkaliike tai jokin muu fyysinen toimitila, kerro ohikulkijoille millaisesta yrityksestä on kyse. Tyylillä toteutetut teippaukset houkuttelevat asiakkaita luokseen. Ikkunateippausten ja erilaisten tarrojen avulla saat asiakkaiden tietoisuuteen yrityksen nimen ja toimialan lisäksi myös muuta tietoa, kuten mm. aukioloajat, erilaiset kampanjat sekä opastukset (esim. lattia- ja hyllyteippaukset).
Tarrat ja teippaukset ovat kestäviä ja pitkäikäisiä, ja soveltuvat näin esimerkiksi ulkona käytettäviksi julisteita paremmin. Voit jopa teipata autosi yrityksen ilmeellä ja näkyä kaikkialla missä liikutkin. Painotalojen valikoimasta löydät erilaisia tarramateriaaleja eri käyttötarkoituksiin.
Käyntikortit
Käyntikortit pitävät edelleen pintansa ja ovat oikeastaan jopa mieleenpainuvampia tapa tuoda yritystä esille kuin aiemmin. Sähköisen viestinnän lisääntyessä fyysinen käsin kosketeltavissa oleva käyntikortti jää paremmin ihmisten mieliin kuin sähköpostiviestin alalaidassa oleva allekirjoitus. Ja mitä enemmän käyntikortin visuaaliseen ilmeeseen on panostanut, sitä paremmin kortti, nimi ja yritys jäävät saajan mieleen. Painotaloilta voit tilata juuri sellaisen käyntikortin kuin haluat! Mikäli omat ideat ei riitä, saat halutessasi avuksi myös suunnittelijan ja painattaa persoonalliset ja mieleenpainuvat käyntikortit.
Jaettava mainosmateriaali
Suoramainonta printtimateriaaleilla on edelleen tehokas tapa tavoittaa asiakkaita. Painettava mainosmateriaali taipuu moneksi: se voi olla tuotepaketteja, jaettavia lentolehtisiä eli flyereita tai postitse lähetettävää suoramainontaa. Jaettavan materiaalin visuaalisen ilmeen lisäksi kannattaa panostaa myös paperin laatuun. Muista, että kiiltävä ja paksumpi paperi antaa laadukkaamman kuvan kuin ohut ja karhea. Toisaalta taas voit myös viestiä käyttämälläsi materiaalilla ja tarkoin mietityllä painomäärällä yrityksesi arvoista. Esimerkiksi kierrätettävä paperi materiaali kertoo arvoista luontoa ja kierrätystä kohtaan.
Painomateriaalien lisäksi painotaloista saa muita yritystoimintaa tukevia palveluita
Yllä oli vain muutamia esimerkkejä millaisilla painotuotteilla lisäät yrityksesi näkyvyyttä ja vahvistat brändiäsi. Painotaloilta saa usein myös muita yrityksen pyörittämistä helpottavia palveluita. Tällaisia ovat mm. varastointi- ja lähetyspalvelut, jolloin tuotteiden varastointi- ja lähetys hoidetaan puolestasi. Näin säästät mm. toimitilojen vuokrissa sekä henkilöstökuluissa. Ja mikä ehkä kätevintä – saat tarvittavat materiaalit suoraan painotalolta asiakkaille postitettuina!
Painotaloilta saa myös erilaisiin painotuotteisiin suunnitteluapua. Oli kyse sitten mainoksista, myyntipaketeista tai messumateriaaleista, graafinen suunnittelija on tarvittaessa mahdollista ottaa avuksi. Mikäli suunnittelet itse painettavan materiaalin, mutta kaipaat siihen ehkä viimeistelyä, on repropalvelusta apua. Repropalvelu tekee viimeiset viilaukset ja korjaukset niin värisävyjen kuin asettelujen suhteen.
Luotettavasta painotalosta on mahdollista saada pitkäaikainen yhteistyökumppani
Valitsemalla yrityksesi materiaalien tuottamiseen ammattitaitoisen ja luotettavan painotalon, voit luoda pitkäaikaisen ja menestyvän yhteistyökumppanuuden. Kun painotalo ja sen työntekijät tuntevat yrityksesi, on asiointa nopeampaa ja helpompaa sekä kustannustehokkaampaan jo tuttujen ja valmiiden materiaalipohjien ansiosta. Aina kannattaa tutustua painotalojen tuotteisiin ja palveluihin – saat niistä varmasti helpotusta yrityksesi toimintaan!