Verkkokaupalle digimainonta on elinehto, mutta alati kiihtyvässä verkkokauppakilpailussa on erotuttava edukseen kilpailijoista. Kuinka siinä voisi onnistua?

Yhdysvalloissa suuret verkossa toimivat ja verkon voimin kasvuun ponnahtaneet yritykset ovat lisänneet enenevissä määrin perinteisempiä markkinoinnin keinoja joukosta erottuakseen. Verkkokauppajätti Amazonin ulkomainonta ei ole lainkaan harvinaisuus ja jopa Googlen tai LinkedInin mainoksiin saatat törmätä teiden varsilla.

Uusia keinoja perinteisistä kanavista

Tiedämme varmasti kaikki sen, kun artikkelin lukemisen keskeyttää pop up -mainos tai kun klikkaat itsesi mielenkiintoiseen videoon, mutta katselun hintana on ensin 15 sekunnin mainosvideo, jota et voi ohittaa.

Digimainonnan kohdennettavuus ja tavoittavuus on kiistaton. Vietämme kuitenkin paljon aikaa verkossa ja kohtaamme digitaalista mainontaa niin jatkuvalla syötöllä, että olemme jo turtuneet mainoshälyyn. Erottuakseen joukosta mainostajat etsivätkin nyt uusia keinoja markkinointiin vanhojen tuttujen mainosratkaisujen puolelta.

Näin yhdistät printtiä ja digiä oivaltavasti

Markkinointi ei ole joko-tai vaan se on sekä-että. Voimme olettaa, että hyvin pitkälti asiakkaat löytävät verkkokauppoihin pääosin hakukoneiden ja some-mainonnan kautta. Ja mikä onkaan paremmin kohdennettua mainontaa, kuin jo verkkokaupasta tilannut asiakas. Tunnistetun asiakkaan tavoittaakin helposti uudelleenmainonnalla, mutta mitäpä jos viestisit asiakkaalle jo ennen kuin hän on oston jälkeen uudelleen verkossa – kuten tuota odotettua pakettia avatessa?

Paketin avaus (unboxaus) on jo käsite ja usein tunteita herättävä tilanne, ja sitä myöten mitä parhain tilaisuus markkinoida esimerkiksi flyerin avulla tulevia uutuuksia, antaa asiakkaallesi alekoodi tai tehdä ostokseen liittyvää lisämyyntiä. Tarroja hyödyntämällä voit brändätä paketit tai lisätä toimitukseen esimerkiksi ilmaisnäytteenä.

Brändin mukaista markkinointia

Kun brändi on kristallin kirkas, syntyy luovia ja brändiä tukevia ideoitakin helpommin. Hyviä esimerkkejä erottuvasta markkinointiviestinnästä painotuotteiden avulla löytyy myös meiltä Suomesta.

#liljapicking

Vastuullinen uima-asuvalmistaja Lilja The Label toimittaa tuotteet kierrätettävässä paperipussissa, joka kehottaa ostajaa ottamaan pussin mukaan vaikkapa rannalle, puistoon tai metsään roskapussiksi, johon voi kerätä roskat luonnosta.

Odan aarrejahti

Suomessa vielä suhteellisen tuore ruokaverkkokauppa Oda piilotti ostosrahaa ympäri Helsinkiä ja Espoota. Alelipukkeiden lisäksi Oda teki sissimarkkinointia laittamalla Alepan pyöriin Odan brändäämiä satulasuojia tekstillä “Kiitos pinnojen väliin jäävät ostoskassit, tervetuloa Oda”. 

Mikä voisi olla sinun tapasi erottua joukosta?