Skip to content

Takaisin

5 tärkeintä asiaa tapahtumamarkkinoinnissa

Tapahtumamarkkinointi on mitä parhain tapa tavoittaa kerralla useita kohderyhmään kuuluvia henkilöitä. Tapahtuma itsessään on yrityksesi käyntikortti, joten oli yrityksesi sitten tapahtuman järjestäjä tai osallistuja, on onnistunut tapahtumamarkkinointi hyvin olennainen osa kokonaisuutta.

Vaikka digitaaliset markkinointikanavat ja -tavat lisääntyvät, ovat erilaiset painotuotteet edelleen merkittävässä roolissa tapahtumamarkkinoinnissa. Painettavien flyereiden, julisteiden ja messuseinien avulla markkinoit yritystäsi monipuolisemmin kuin digitaalisissa kanavissa, joissa mainonta on usein näkyvillä vain hetkellisesti.

Millainen on onnistunut tapahtuma, markkinointi ja mitä sen suunnittelussa tulisi ottaa huomioon? Lue 5 vinkkiä, joilla onnistut!

  1. Tapahtumamarkkinointi alkaa hyvästä suunnittelusta ja ennakkomarkkinoinnista

Ennen kuin aloitat varsinaisen tapahtumamarkkinoinnin, suunnittele ja mieti tilaisuuteen sopivat materiaalit ja ohjelma hyvissä ajoin. Tilaa painettavat tuotteet ja aloita tapahtuman ennakkomarkkinointi niin, että tavoitat etukäteen mahdollisimman paljon kohderyhmään kuuluvia. Painettavista tuotteista, etenkin julisteet ja jaettavat mainoslehtiset eli flyerit ovat tehokas keino tavoittaa suuri määrä kohderyhmää.

  1. Valitse painotuotteet tapahtuman luonteen mukaan

Tapahtuman luonne määrittelee sen, miten tapahtumamarkkinointi toteutetaan.

Eri kohderyhmille tehoaa erilaiset markkinoinnin keinot. Toisille toimivat paremmin jaettava tuotemateriaali, kuten esimerkiksi kynät ja hiirimatot sekä QR-koodilla varustetut flyerit ja toisille taas erilaiset esitteet ja katalogit sekä yrityksen ilmeellä painetut kangaskassit. Painotuotteita suunniteltaessa  on huomioitava myös tapahtumapaikka  ja mietittävä altistuuko painotuotteet sateelle tai tuulelle.

  1. Pidä luonto mielessä ja tapahtumamarkkinoinnin budjetti aisoissa – mieti tarkoin painotuotteiden määrä 

Ei ole aivan helppoa arvioida jaettavan materiaalin määrää, mutta arvioinnissa auttaa, mikäli tapahtuma on järjestetty aiemminkin ja silloinen kävijämäärä on tiedossa. On huomattavasti ympäristöystävällisempää painaa sopiva määrä tuotteita ja mielellään sellaisia, jotka ovat sisällöltään pitkäikäisiä ja yleispäteviä, ilman muuttuvia yksityiskohtia. Näin tuotteita ja esitteitä voi käyttää myös muissa vastaavissa tapahtumissa.

  1. Panosta mieleenpainuvaa ja houkuttelevaan somistukseen

Oli kyseessä sitten messuosasto tai koko tilan somistus, tulee tilan olla kohderyhmää houkutteleva ja mieleenpainuva. Mielenkiintoinen osasto vetää tapahtumaan osallistuneita puoleensa kuin itsestään. Somistuksessa on hyvä käyttää erilaisia suuria ja näyttäviä painotuotteita, kuten esimerkiksi banderolleja, roll-upeja, julisteita ja yrityksen ilmettä mukailevia messuseiniä ja tilanjakajia. Somistus tulisi suunnitella yhtenäiseksi ja brändimielikuvaa vahvistavaksi. Tarvittaessa voit ottaa suunnittelupalvelumme avuksesi.

  1. Älä unohda fiksua jälkimarkkinointia

Onnistunut tapahtumamarkkinointi sisältää myös hyvin hoidetun jälkimarkkinoinnin.

Kohderyhmää on hyvä muistuttaa tapahtuman jälkeen olemassaolostaan ja houkutella jatkotoimenpiteisiin. Erinomainen tapa olla yhteydessä asiakkaisiin tapahtuman jälkeen, on kerätä heiltä yhteystietoja painettujen yhteydenottolomakkeiden tai kilpailukuponkien avulla. Jälkimarkkinoinnin tulee kuitenkin olla maltillista, jotta mielikuva yrityksen toiminnasta jää positiiviseksi.

 

Tilaa laadukkaat painotuotteet tapahtumiin asiantuntevalta painotalolta

Tapahtumamarkkinointiin liittyvien erilaisten materiaalinen painaminen on syytä jättää ammattilaisen käsiin. Kerro meille idea tai toimita painettava materiaali, niin me hoidamme puolestanne suunnittelun, tuotteiden painamisen ja toimitamme ne halutessanne suoraan tapahtumapaikalle. Ota yhteyttä, niin katsotaan yhdessä mitkä tuotteet sopivat parhaiten yrityksenne tyyliin.
myynti@niini.fi | 010 6803 400

#tapahtumamarkkinointi #tapahtumat #painotuotteet #markkinointi

 

Aihealue: Blogi

Puhu painoa - lyhyt oppimäärä painotuotteiden sanastosta

Oletko tilaamassa painotuotteita, mutta osa tuotteisiin liittyvästä sanastosta on täyttä siansaksaa korvillesi? Vaikka painotalon työntekijät pyrkivät puhumaan asiakkaiden kanssa ns. arkikielellä, voi joukkoon eksyä jokunen pätkä ammattisanastoa. Kokosimme blogiin listan yleisimmin esiintyvistä termeistä, joiden tunteminen helpottaa asiointia painotalon kanssa. Nappaa termit muistiin!

Lue lisää

Haku päällä! Oletko sinä etsimämme IT-tukihenkilö?

Etsimme meille Niinille äitiysloman ajaksi IT-tukihenkilöä Helsinkiin työskentelemään n.25h/vko viikossa. Oletko sinä etsimämme aktiivinen ja ratkaisukeskeinen IT-asiantuntija? Lue lisää avoimesta työpaikasta!

Lue lisää

Ekologiset painotuotteet - onko sellaisia?

Vihreät arvot ovat tärkeitä kaikenlaisessa kuluttamisessa. Ekologisia valintoja ja toimintoja pyritään tekemään entistä enemmän kaikilla elämän osa-alueilla - niin myös yritysmaailmassa ja siellä lähes välttämättömissä mainosmateriaaleissa. Mutta voiko painotuote olla ekologinen? Tästä artikkelista voit lukea meidän vinkkejä siihen miten voit vaikuttaa painettavien mainostuotteiden ympäristöystävällisyyteen!

Lue lisää

Aloittava yrittäjä, kaikesta ei tarvitse selvitä yksin – tutustu painotalojen tarjontaan

Asteletko yrittäjyytesi ensimmäisiä askeleita? Paljon on tapahtunut, että olet päässyt tähän pisteeseen ja paljon tulee varmasti vielä tapahtumaan. Yrityksesi on nyt totta ja olemassa, mutta se ei kuitenkaan pelkästään riitä. Se pitää saada olemaan olemassa myös tuleville asiakkaillesi.

Lue lisää