Flyer eli lentolehtinen on edullinen ja tehokas tapa välittää tietoa yrityksen tuotteista ja palveluista tai vaikkapa vaaliehdokkaista. Hyvin suunniteltu ja toteutettu flyer herättää ohikulkijan huomion ja saa hänet perehtymään asiaan tarkemmin. Mutta millainen sitten on kiinnostava flyer? Kokosimme tähän tekstiin muutamia asioita, joihin kannattaa kiinnittää huomiota flyerin suunnittelussa.
Millaiseen markkinointiin flyer sopii?
Flyer on yhden sivun mainoslehtinen, joka sopii jaettavaksi mm. erilaisissa tapahtumissa, messuilla, kaduilla tai sitä voi lähettää myös suorapostituksina. Flyer voi olla esimerkiksi mainos tai informatiivinen esite, jonka tavoitteena on tuoda potentiaalisten asiakkaiden tietoisuuteen esimerkiksi jokin tuote tai palvelu. Se soveltuu erinomaisesti mm. tuotteiden kampanja- ja tarjousmarkkinointiin tai uusien tuotteiden tai palveluiden lanseerauksiin.
Jotta flyerilla saavutetaan toivottu lopputulos eli saadaan asiakas kiinnostumaan esittelemästämme tuotteesta tai palvelusta, kannattaa flyerin suunnitteluun käyttää aikaa.
Flyerin suunnitteluun saat apua painotalolta
Hyvin suunniteltu ja toteutettu flyer ei lennä heti ensimmäisenä roskiin, vaan pysäyttää meidät tutustumaan siihen tarkemmin. Flyerin suunnittelusta ei kuitenkaan kannata ottaa suurempaan stressiä, vaan siihen voi joko kysyä apua asiantuntevalta painotalolta tai käyttää apuna flyerin suunnitteluun tarkoitettua ohjelmaa. Suunnittelutyökalumme on helppo ja nopea käyttää ja siellä on myös valmiita ehdotuksia mm. pohjista ja fonteista. Valitse haluamasi tuote ja klikkaa suunnittelutyökalu.
Ohessa muutamia vinkkejä, joista toivottavasti on apua myös sinulle flyerin suunnittelussa.
Painata flyer laadukkaalle ja brändillesi sopivalle paperille
Hyvä laatu näkyy ja tuntuu. “Paperilla on väliä.” Erilaiset paperilaadut viestivät eri asioita. Hyvä, brändiin sopiva, paperi herättää paremmin huomion ja tuntuu kädessä miellyttävältä. Tällä kaikella on merkitystä. Mattapintainen ekopaperi viestii pehmeistä ympäristöarvoista ja toisaalta silkkinen pinta toistaa hyvin värejä ja viestii toisenlaista arvokkuutta.
Jos ajatuksissa on, että saaja säilyttää flyerin (siinä on esimerkiksi alekoodi), kannattaa valita kestävä paperilaatu. Huonolaatuinen paperi voi rypistyä ja taittua ja näyttää näin ollen nuhruiselta. Onko nuhruinen paperilappu kiinnostava vai ei – siitä ollaan varmasti aika yksimielisiä.
Älä täytä flyeria tekstillä
Käytä flyerissa kiinnostavia kuvia, herätä huomio kirkkailla väreillä tai koukuttavilla teksteillä. Sisältö on kuningas tässäkin. Flyeria ei kannata täyttää kokonaan tekstillä, negatiivinen tyhjä tila tuo laadun tuntua. Yleensä kiinnostava kuva ja muutama tekstinpätkä riittävät mielenkiinnon herättämiseksi.
Onhan flyer tavallisimmin liikkuville ihmisille jaettava, joten tekstin tulisi olla nopeasti silmäiltävissä siten, että asia selviää muutamalla sanalla.
Kokovaihtoehtoja on useita – valitse sopivin
Flyereita voi painattaa useassa eri koossa. Valitse niistä sopivin tekstimäärän ja kuvien pohjalta. Flyereita on saatavilla aina pienestä ja kapeasta A65-koosta A4-kokoon. Mieti flyerin koko ennakkoon, jotta itse suunnittelu on kokonaisuudessaan helpompaa.
Lisätietoa QR-koodin avulla
Jotta tekstiosuus pysyy flyerissa maltillisena, voi flyeriin lisätä QR-koodin, jonka takaa löytyy lisätietoa tuotteesta tai palvelusta. Niinin suunnittelutyökalun avulla luot QR-koodin automaattisesti, syöttämällä vain tarvittavat tiedot työkaluun. QR-koodin lisäksi saat suunnittelutyökalun avulla luotua myös viivakoodin halutessasi.
Yksi- vai kaksipuolinen flyer
Flyerin voi painattaa sekä yksi- että kaksipuolisena. Yksipuolinen flyer riittää varsin mainiosti tehokkaaseen markkinointiin ja on kaksipuoleista edullisempi painattaa. Vastaavasti taas kaksipuoliseen saa mahdutettua tietoa enemmän, mutta on myös painokustannukset ovat suuremmat.
Suunnittelytyökalun avulla flyerin suunnittelu on helppoa ja nopeaa
Ennen suunnittelun aloittamista kannattaa tutustua suunnittelutyökaluun etukäteen, vaikka sen käyttö onkin helppoa. Käytännössä suunnittelutyökalu opastaa flyerin suunnittelun alusta loppuun asti. Valitse vain ensin paperikoko ja suunta (vaaka tai pysty) ja aloita suunnittelu. Suunnittelussa voi käyttää omia kuvia tai valita valmiita pohjia. Sen avulla on myös helppo varjostaa tai häivyttää niin tekstejä kuin muita elementtejä. Suunnittelutyökalua voi käyttää flyereiden lisäksi myös muiden painotuotteiden suunnittelemiseen.
Pohditko millainen on hyvä aineisto? Suunnittelutyökalua käyttäessä käytännössä mikään ei voi mennä pieleen, koska se ilmoittaa automaattisesti myös leikkausvarat ja turva-alueet. Näin tekstit ja kuvat pysyvät tulostettavalla alueella. Mikäli kuitenkin haluat ottaa varman päälle, niin aina voi kysyä apua työkalun käyttöön painotalon ammattilaisilta. Meltä saatkin myös suunnittelupalvelua, jolloin voit itse keskittyä muuhun tekemiseen.
Graafisen suunnittelun palveluissa sinua auttaa osaava asiantuntijatiimimme. Autamme myös isommissa graafisen suunnittelun ja taittamisen tarpeissa Jätä yhteydenottopyyntö, niin olemme yhteydessä sinuun!