Skip to content

Takaisin

Yrityksen markkinoinnin ABC

Yritys tarvitsee markkinointia, vaikka se olisi kuinka tunnettu tahansa. Voisi oikeastaan sanoa, että markkinointi ja menestys kulkevat käsi kädessä. Onnistuneeseen markkinointiin tarvitaan mm. aikaa, paljon taustatyötä, hyviä ideoita ja joskus jopa onnekkaita sattumia. Ja se on selvää, että markkinointiin on panostettava! Lue mitä jokaisen yrityksen tulisi miettiä markkinointia suunniteltaessa ja sitä toteutettaessa.

Miten teet yrityksesi brändistä tunnetun?

Brändi on asiakkaiden mielikuva yrityksestä – se muodostuu käytännössä siitä kaikesta mitä yritys tekee tai miten se näkyy. Yrityksen tunnettuus ja itse brändin luominen on pitkäjänteistä työtä eikä se oikeastaan lopu edes siihen, vaikka yrityksen brändi olisi kuinka tunnettu. Mutta miten tuoda yritys potentiaalisten asiakkaiden tietoisuuteen ja tehdä brändistä tunnettu? Suoraa ohjetta siihen tuskin kenelläkään on antaa, se on pitkän ja onnistuneen työn tulos. On kuitenkin olemassa erittäin hyviä keinoja tuoda yrityksen brändiä esille mm. erilaisten painotuotteiden avulla. Nykyisin vain mielikuvitus on rajana millaisia painotuotteita voi toteuttaa, mutta kokosimme muutamia hyväksi havaittuja, perinteisiä esimerkkejä, joilla lisäät yrityksesi näkyvyyttä.

Käyntikortit

Käyttääkö joku vielä käyntikortteja? Kyllä – ja nimenomaan niillä pystytään erottumaan muista. Mieleenpainuva, ja jopa wau-efektin aiheuttava, persoonallinen käyntikortti on se, millä sinä ja yrityksesi jäätte paremmin mieleen kuin sähköpostin loppuun laitetut yhteystiedot. Erottuva käyntikortti voi olla esimerkiksi perinteisestä suorakaiteen muodosta erottuva. Laadukas painojälki, paperimateriaali sekä hyvin toteutettu jälkikäsittely luovat positiivista mielikuvaa yrityksestä. Koska käyntikortti kuvastaa yritystä ja sen toimintaa, kannattaa sen suunnitteluun käyttää aikaa. Monipuolinen ja ammattitaitoinen painotalo tarjoaa usein myös suunnittelupalvelua.

Kirjekuoret, pakkaukset ja muu postitusmateriaali

Näy tyylikkäästi ja mieleenpainuvasti kaikessa missä näyt. Huolehdi, että yritykseltäsi lähtevä postitusmateriaali on pakattu yrityksesi tai brändin näköisiin kirjekuoriin ja pakkauksiin. Painotaloilta voit tilata kätevästi kuorimateriaalit ja pakkaukset eri koossa ja malleissa.

Roll-upit, taustaseinäkkeet sekä messumateriaalit

Messut ovat yksi parhaimmista paikoista tavoittaa suuri määrä potentiaalisia asiakkaita. Se on tapahtuma, joka kerää kohderyhmään kuuluvat, aiheesta kiinnostuneet ihmiset saman katon alle. Mikä siis voisikaan olla parempi paikka markkinoida yritystä ja tuotteita kuin messut. Messuosasto onkin siellä yrityksesi käyntikortti, joten hyvin suunniteltuihin ja laadukkaasti toteutettuihin roll-upeihin, ja muihin messumateriaaleihin kannattaa panostaa.

Yrityksen markkinoinnin muistilista

Yrityksen markkinointia miettiessä on hyvää pitää mielessä muutama asia, joilla markkinointi on helpompi toteuttaa oikein kohdennetusti. Mieti aina ensin:

  • Kenelle markkinointi kohdennetaan ja miten heidät tavoitetaan parhaiten
  • Millä ja miten herättää asiakkaan huomion
  • Mieti, voitko tarjota asiakkaille jotain etua, jonka jälkeen sitouttaminen on helpompaa
  • Mikä on yrityksesi erottuvuustekijä. Mieti, miksi asiakas ostaisi tuotteen tai palvelun juuri sinun yritykseltäsi eikä kilpailijaltasi.
  • Muista näkyä! Markkinointi ei lopu onnistumiseen, vaan sen tulee jatkua onnistumisten vuoksi.
  • Panosta jälkimarkkinointiin. Tähän kiinnitetään yleensä ihan liian vähän huomiota. Onnistuneella jälkimarkkinoinnilla saat usein pitää asiakkaasi, vaikka hän ei olisikaan ollut täysin tyytyväinen tuotteeseen tai palveluun.

Monipuolinen painotalo tarjoaa kattavan valikoiman erilaisia painotuotteita

Onneksi markkinointimateriaalien kanssa ei tarvitse painia yksin. Kun tilaat painettavat tuotteet osaavalta painotalolta, voit luottaa siihen, että homma hoituu. Pitkissä asiakassuhteissa jopa puolesta sanasta. Painotalojen tuote- ja palvelutarjonta on usein kaiken kattavaa, mutta mikäli et löydät tarvitsemaasi, ota yhteyttä asiakaspalveluun, usein apu löytyy viimeistään sitä kautta.

Aihealue: Blogi

Äläys, äpärä tai WYSIWYG – arvaisitko keskustelevasi painotuotteista?

Äläys, äpärä ja WYSIWYG – kukapa arvaisi, että tässä on kyse painotuotteisiin liittyvistä termeistä. Tässä avaamme muutamia erikoiselta kuulostavia termejä, jotka voivat kuitenkin auttaa sinua asioidessasi painotalon kanssa.

Lue lisää

CheckPointin kautta vaivattomasti Niinille

Markkinoinnin ikuinen ongelma - kuinka välittää viesti halutulle kohderyhmälle tehokkaimmin? CheckPointin ja Niinin yhteistyöllä yrityksesi voi toteuttaa asiakkaitasi puhuttelevaa markkinointia. Lue mainostoimisto CheckPointin toimitusjohtajan Nicholas Nordströmin ajatuksia printin käytöstä markkinoinnissa.

Lue lisää

Puhu painoa - lyhyt oppimäärä painotuotteiden sanastosta

Oletko tilaamassa painotuotteita, mutta osa tuotteisiin liittyvästä sanastosta on täyttä siansaksaa korvillesi? Vaikka painotalon työntekijät pyrkivät puhumaan asiakkaiden kanssa ns. arkikielellä, voi joukkoon eksyä jokunen pätkä ammattisanastoa. Kokosimme blogiin listan yleisimmin esiintyvistä termeistä, joiden tunteminen helpottaa asiointia painotalon kanssa. Nappaa termit muistiin!

Lue lisää

Haku päällä! Oletko sinä etsimämme IT-tukihenkilö?

Etsimme meille Niinille äitiysloman ajaksi IT-tukihenkilöä Helsinkiin työskentelemään n.25h/vko viikossa. Oletko sinä etsimämme aktiivinen ja ratkaisukeskeinen IT-asiantuntija? Lue lisää avoimesta työpaikasta!

Lue lisää